dinsdag 15 maart 2011

Wereldwijde wijnconsumptie in de lift

Met het herstel van de wereldeconomie zat in 2010 ook de wereldwijde wijnconsumptie weer in de lift. De Franse wijn- en drankenexport zette vorig jaar 9,09 miljard euro om; 18,3 procent meer dan in crisisjaar 2009. Onderzoeksbureau Global Industry Analysts (GIA) verwacht dat de mondiale wijnconsumptie blijft groeien. Volgens GIA wordt in 2015 wereldwijd zo'n 26,12 miljard liter wijn geconsumeerd.


De echte groei komt uit Azië

De wijnverkoop in Europa en Amerika stijgt langzaam, maar de echte groei komt uit Azië. Naar verwachting zal de wijnmarkt in dit werelddeel op jaarbasis met tientallen procenten groeien. Claude de Jouvencel, president van de Fédération des Exportateurs de Vins et Spiritueux (FEVS): "De Aziatische markten zijn het meest dynamisch, zeg maar de locomotieven van de Franse wijnindustrie".

De Jouvencel meldde tevens dat China voor het eerst voorkomt in de topvijf van belangrijkste Franse wijn- en sterke drankimporteurs. China was in 2010 goed voor een omzetstijging van 78,8 procent (565 miljoen euro). In Hongkong nam de verkoop van Franse wijn zelfs met 90 procent toe en in Singapore werd 40 procent meer Franse wijn gedronken. Het gaat hierbij niet om goedkope wijn. Sinds 2001 zijn de Chinezen bijvoorbeeld 35 keer zoveel Bordeauxwijn gaan drinken. Daarmee is China wereldwijd al de grootste afnemer van duurdere Bordeauxwijnen in de prijscategorie drie- à vierhonderd euro.

De Chinese wijnmarkt verdubbelde de afgelopen vijf jaar in omvang, en hiervan profiteren uiteraard niet alleen de Fransen. Het Spaanse wijnmagazine 'El Correo del Vino' maakte onlangs bekend dat de verkoop van Spaanse wijn in China met 465 procent is gestegen; van 8,4 miljoen liter in 2009 tot 47,3 liter in 2010. Dit heeft gedeeltelijk te maken met de grote hoeveelheden Spaanse 'bulkwijn' die China invoert om te mengen met lokaal geproduceerde wijn.

Lucratieve mogelijkheden in Zuid-Korea

Zo'n vijftien geleden dronken de Chinezen nog nauwelijks wijn, net als nu in Zuid-Korea het geval is. En daar ziet De Jouvencel dan ook lucratieve mogelijkheden. "De dag dat we daar contracten sluiten, zou dat goed nieuws betekenen voor onze export."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten