zondag 2 januari 2011

QR (Quick Read) Codes en wijn: een interessante combinatie

Codes op producten kunnen gebruiker adviseren bij aankoop.
Het bestaat al langer dat je met de camera van je smartphone en een slimme app de streepjescode op een product kan inscannen, en die naar een prijsvergelijker sturen. Zo kom je te weten of je het bewuste product niet elders goedkoper kan vinden dan in de zaak waar je op dat moment bent en waar je de foto maakt.

Een Amerikaanse importeur van wijn heeft hierop nu een variant gemaakt: hij brengt op alle wijnen die hij invoert een QR code aan - Quick Read Code, je weet wel dat vierkant met die vlekkerige stippen op dat je steeds vaker ziet, zelfs op brieven en facturen. Elke QR code hoort in dit geval bij een bepaalde wijn, en wanneer je de code scant krijg je een website te zien (aangepast aan het mobieltje) met informatie over de wijn. Je kan er video's bekijken over de wijn, een videobezoek brengen aan de wijnbouwer, zien bij welk voedsel de wijn past, en besprekingen bekijken.

Kijk. Dat vinden wij nu leuk. In de toekomst zouden wij ook graag QR codes zien op andere producten. Vlees bijvoorbeeld in de supermarkt: een QR etiket van een kalfsschenkel inscannen, om te weten te komen dat je daarmee Osso Bucco kan maken, en dat je daarvoor nog enkele andere ingrediënten nodig hebt, die je dan meteen kan aankopen. En natuurlijk het bijhorende recept naar je notities kopiëren. Wie heeft er nog meer zulke ideetjes? Het lijkt ons dat deze QR codes in combinatie met de smartphone het begin kunnen zijn van een hele reeks nieuwe business!

1 opmerking:

  1. zo lees ik eindelijk wat die grijze hiëroglyfen betekenen.
    Jacques

    BeantwoordenVerwijderen