Hoewel de Nederlandse wijnconsumptie afneemt, stijgt de gemiddelde prijs per fles. Dit blijkt uit cijfers van het CBS en een rapport van het Productschap Wijn. Volgens de onderzoeken is er veel vraag naar kwaliteitswijnen en bubbels. In het discountsegment stijgt de populairiteit van witte Duitse wijn.
Ook worden er steeds meer wijnen verkocht uit 'nieuwe wijnlanden', wat ten koste gaat van de consumptie van Franse wijnen. De landen uit de nieuwe wereld brengen wijnen op de markt die toegankelijker zijn en een breed publiek aanspreken. Een goed voorbeeld is de snelle opkomst van een lichte wijn als de Portugese vinho verde. De traditionele houtgelagerde volle wijnen zijn steeds minder in trek. Vooral voor de niet-geoefende wijndrinker zijn dit 'moeilijke' wijnen. En dat is niet bevordelijk voor de verkoop van Franse Bordeauxwijn.
Daarnaast hebben de nieuwe wijnlanden hun wijnen goed kunnen promoten door druivensoort te koppelen aan karakter. Klassieke wijnlanden nemen dit over en vermelden steeds vaker op het etiket of het een chardonnay, sauvignon, merlot of shiraz betreft.
Bron
Geen opmerkingen:
Een reactie posten