woensdag 27 april 2011

Wijn fors duurder

Wijn wordt fors duurder door verschuivingen op Amerikaanse en Chinese markt.


De komende 20 jaar zullen er op de Amerikaanse wijnmarkt grote verschuivingen plaatsvinden in voorkeuren van met name de jongere, nieuwe generaties consumenten op het gebied van wijnsmaken en -stijlen. Dit is een van de uitkomsten uit een onderzoek van 'Wine Intelligence. Het rapport zal officieel worden gepresenteerd op de komende London Wine Fair (LIWF).

Het rapport voorspelt dat het aandeel van importwijnen in de VS sterk zal gaan toenemen, terwijl de Amerikaanse wijnmakers kunnen gaan terugvallen op een grotere variëteit in de VS zelf geteelde druivenrassen. Droge rosé zal aan populariteit winnen, terwijl de traditionele Amerikaanse 'blush' rosé terrein zal verliezen.

'Amerikaanse wijnconsumenten tussen 21 en 45 jaar vertonen significant ander gedrag en een andere houding ten opzichte van wijn in vergelijking met wijnconsumenten van 45 jaar en ouder. Het is interessant om te zien hoe deze smaakverschillen het wijnlandschap in de komende jaren zullen gaan veranderen', aldus Richard Halstead, directeur van Wine Intelligence en een van de belangrijkste onderzoekers die aan onderzoek werkt: 'Wij denken dat de retailers, distributeurs en merkeigenaren die bereid zijn op deze veranderingen in te spelen, de topverkopers van 2030 zullen zijn.' Of deze op zich belangrijke verschuivingen op de Amerikaanse markt, rekening houdende met de explosieve groei van de wijnconsumptie in China, effecten zullen gaan hebben voor de prijsvorming van een aantal wijnen op de wereldmarkt is nog onduidelijk. Omdat het rapport nog niet vrij is gegeven, is het onbekend of Halstead dit in zijn conclusies heeft meegenomen.

Voor James Murray, directeur van de LIWF zegt er aan de vooravond van het verschijnen van het rapport van overtuigd te zijn, dat de Amerikaanse wijnmarkt de komende decennia enorme kans biedt voor wijnexporteurs uit alle belangrijke wijnproducerende landen om de activiteiten verder te ontplooien. Ook voor groothandels en retailers (supermarkten en wijnspeciaalzaken) in de VS zelf biedt deze ontwikkeling in zijn ogen goede het kansen. Mede omdat steeds meer Amerikaanse jongeren kiezen voor wijn in plats van bier.


Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten