woensdag 23 maart 2011

Nederlandse wijnmarkt blijft tot 2014 groeien

Tussen 2005 en 2009 is de consumptie van wijn in Nederland gestegen met 7,2% (+2,889 miljoen kisten) tot een totaal van 42,87 miljoen kisten, ofwel 514,5 miljoen flessen (385,8 mln. liter). Deze toename plaatst Nederland op een derde positie in Europa achter het Verenigd Koninkrijk en Zweden met betrekking tot snelst stijgende wijnkopers (in volume) tussen 2005 en 2009. De trend zal zich volgens de Vinexpo/IWSR studie verder voortzetten tussen 2010 en 2014 (+6,45%). Daar staat tegenover dat een deel van die groei zal komen van consumenten die wijn verkiezen boven gedistilleerd. De consumptie daarvan is volgens de IWSR-analisten met ruim 5% afgenomen tussen 2005 en 2009).


Deze en vele andere cijfers werden 17 maart j.l. aan de Nederlandse handel en media gepresenteerd. Uit de cijfers komt naar voren, dat Nederland als relatief klein landje toch een rol van betekenis speelt in de internationale wijnhandel en -wijnconsumptie. Uit de cijfers komt naar voren, dat Nederland het twaalfde belangrijkste wijnconsumerende land van de wereld is en zelfs het vierde importland van wijnen ter wereld (en het derde in Europa achter het Verenigd Koninkrijk en Duitsland). Wat rosé betreft staat Nederland op de zesde plaats op de wereldranglijst.

De database van de IWSR is opgezet in 1971 en is de grootste en meest gedetailleerde informatiebron van de wereldmarkt voor alcoholische dranken. Voor het negende achtereenvolgende jaar, heeft de Vinexpo, de internationale vakbeurs voor wijn en gedistilleerd, opdacht gegeven voor een gedetailleerd onderzoek over de wereldconsumptie van wijn en gedistilleerd, de productie ervan en internationale handel erin. Met voorspellingen voor de komende 5 jaar, tot 2014. Dit onderzoek beslaat 28 wijnproductielanden en 114 wijn- en gedistilleerd ondernemingen.

Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten