De verkoop van mousserende wijnen blijft stijgen (+11%), al is het groeipercentage minder dan voorgaande jaren. Dit maakte het Productschap Wijn vandaag bekend in het Bel Air Hotel in Den Haag naar aanleiding van het marktonderzoek naar de consumptie en verkoop van wijn in Nederland in het afgelopen jaar. Het productschap liet het marktonderzoek in 2010 uitvoeren door AC Nielsen.
De nieuwe wereld wijnen blijven in belang toenemen en beslaan inmiddels bijna 45% van de totale stille wijn omzet. Chili is de grootste groeier in volume (+11%).
Binnen de traditionele wereld wijnen is de daling van het volume nog steeds voor een groot deel toe te wijzen aan Franse wijn. Rosé daalt in 2010 in belang binnen de stille wijnen verkopen. Deze daling lijkt sterk samen te hangen met het slechtere weer tijdens het 'Rosé-seizoen'.
Een op de vier flessen stille wijn wordt onder promotie verkocht. Spaanse en Australische wijn zijn koploper met betrekking tot promotionele verkopen. Van deze landen wordt bijna 1 op de 2 flessen verkocht onder promotie.
Nederlanders dronken in 2010 gemiddeld 21,8 liter wijn per hoofd van de bevolking.
De regionale verschillen in Nederland zijn qua bestedingen soms groot.
In Noord-Holland (exclusief Amsterdam) besteedde de consument in 2010 in de supermarkt gemiddeld € 72,70 aan stille wijn. In Limburg was dit € 43,70 per persoon.
De supermarktbestedingen voor Port, Sherry en Vermouth zijn veruit het hoogst in de provincie Zeeland. In Zeeland besteedde de consument in 2010 € 9,60, terwijl dit in Noord-Holland circa € 3,80 per persoon was.
Uit onderzoek blijkt dat de consument in het algemeen een ruime keuze (zeer) belangrijk vindt (81,4%). Om binnen de ruime keuze makkelijker te kunnen kiezen geeft de consument aan graag te willen proeven (58%). Daarnaast blijkt er behoefte te bestaan aan kaartjes met smaakbeschrijvingen (45,9%) al dan niet in combinatie met informatie over wijn-spijs combinaties (30,2%). Ook een herkenbaar etiket blijkt belangrijk te zijn (24,3%).
Consumenten die wijn voornamelijk via internet kopen zijn zeer tevreden over dit aankoopkanaal. Ten opzichte van de andere aankoopkanalen biedt internet significant meer gemak; de bestelling wordt thuis bezorgd, men kan rustig zoeken en men kan uitgebreide informatie vinden over de wijnen.
Consumenten die geen wijn via internet kopen, lijken belemmerd door onzekerheid. 74,4% geeft aan dat zij de wijn graag willen vasthouden, 30,8% vindt de bezorgkosten te hoog en 36,8% geeft aan geen toegevoegde waarde van het kopen van wijn via internet te zien. Deze laatste groep bestaat voornamelijk uit 65-plussers (48,8%).
De potentie van biologische wijn[1] is hoog. 30% van de consumenten geeft aan regelmatig biologische producten te kopen, hiervan koopt slechts de helft regelmatig biologische wijn.
Men geeft aan niet goed te weten waar biologische wijn verkrijgbaar is (39%). Daarnaast twijfelt men aan de betrouwbaarheid van de claim (35%). Voor 32% zou een officiële kwalificatie / logo bijdragen aan de koopintentie van biologische wijn.
Bron
Geen opmerkingen:
Een reactie posten