dinsdag 23 augustus 2011
Wijn bijna even populair als bier bij Amerikaanse consument
Wijn is bij de Amerikaanse consument bijna even populair geworden als bier. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Gallup. Uit het onderzoek blijkt dat ongeveer twee op drie Amerikanen alcohol drinkt. Van die groep geeft 36 procent aan het vaakst bier te drinken, terwijl wijn een score van 35 procent haalt. Geestrijke draken worden door 23 procent van de Amerikanen als favoriete alcoholische drank naar voor geschoven.
Gallup wijst erop dat bier vorig jaar nog een voorkeur van 41 procent haalde. "De terugval kon worden opgetekend in alle leeftijdscategorieën, maar vooral bij jongere consumenten werd een duidelijke achteruitgang opgetekend," aldus het webmagazine Marketing Daily. Bij het jonge publiek werd een achteruitgang van 51 procent naar 39 procent opgetekend. Bij de consumenten op middelbare leeftijd werd een daling van 44 procent naar 41 procent genoteerd. Het oudere publiek tenslotte meldde een daling van 29 procent naar 27 procent.
Bij de jongere consumenten gaat de terugval gepaard met een lichte stijging van de voorkeur voor wijn en geestrijke dranken, terwijl 2 procent aangeeft het vaakst alcoholvrije cocktails te gebruiken. Dat was vorig jaar nog 1 procent. De onderzoekers wijzen erop dat 48 procent van de mannen een voorkeur toont voor bier, terwijl 26 procent wijn als eerste keuze naar voor schuift. Bij de vrouwen geeft 51 procent de voorkeur aan wijn.
Bier heeft de voorbije twintig jaar in de Verenigde Staten altijd een duidelijke voorkeur genoten van de consument. Alleen zes jaar geleden kreeg wijn van 39 procent de eerste keuze, waarbij bier een score van 36 procent haalde.
Bron
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten