Tussen al het wijngewoel op de Vinitaly in Verona viel het bericht nauwelijks op. Maar Italië zelf krijgt als een van de grootste wijnproducenten ter wereld een afzetprobleem. Tenzij wijnboeren beter samenwerken, meer aan communicatie doen, de wijnwereld transparanter maken, de export opvoeren en jongeren weer de weg naar de wijn leren vinden. Dat bleek uit een vers onderzoek van het Italiaanse instituut Unicab. Van de jongeren tussen 15 en 36 jaar drinkt maar 13 % geregeld wijn bij de maaltijd. Bij de 65-plussers is dat liefst 69%.
Dat de wijnconsumptie stevig is afgenomen heeft met een aantal ontwikkelingen te maken. Ten eerste is het Italiaanse familieleven niet meer wat het geweest is. Steeds meer jonge Italianen wonen op zichzelf en zien wijn niet meer als voedingsmiddel, zoals vroeger aan de familietafel. Daar komt bij dat Italië het hoogste aantal jeugdwerklozen in Europa telt. En dat drukt de bereidheid om meer dan enkele euro’s te besteden aan een fles Italiaanse wijn, die steeds duurder wordt. De gemiddelde besteding per fles blijft in Italië nog beneden de 3 euro. Ongeveer 35 % van de consumenten koopt mwijn in de supermarkt. Niet meer dan 30 % van de Italianen beschouwt wijn nog als symbool van de Italiaanse gastronomie. Daar moet dus snel iets aan worden gedaan, vindt Giovanni Brunetti van Unicab, die ook nog opmerkte dat om gezondheidsredenen steeds meer Italianen als wijnconsument afhaken.
Bron
Geen opmerkingen:
Een reactie posten